PLASzkoła podstawowa w Płaszowie / Teren klubu sportowo-rekreacyjnego
-
plan zagospodarowania terenu / masterplan
Planowane strefowanie nowych funkcji terenu:
1. Szkoła Podstawowa
2. Istnejące Przedszkole Nr 11 wraz z ogrodem
3. Planowany skwer z zielenią urządzoną, pawilonem
i drzwami chronionymi (pomniki przyrody)
4. Teren klubu sportowego „Płaszowianka” -
funkcje / programm
Oznaczenia:
1. Ogród przedszkola
2. Osiedle mieszkaniowe
3. Zabudowa jednorodzinna i gospodarcza
4. Teren zieleni nieurządzonej z drzwami
chronionymi
5. Teren klubu “Płaszowianka”
6. Teren zieleni urządzonej klasztoru
7. Pierzeje zabudowy historycznej
8. Pierwotna lokalizacja szańca FS18
9. Budynki produkcyjne i wielofunkcyjne
10. Pierwotna lokalizacja szańca FS19 -
kompozycja i kontekst / context and composition
Wyróżnione akcenty starodrzewia w strefie wejściowej szkoły i istotne otwarcia / połączenia wnętrz krajobrazowych -
-
plan nowego założenia / site plan
Oznaczenia:
1. Ogród przedszkola
2. Osiedle mieszkaniowe
3. Zabudowa jednorodzinna i gospodarcza
4. Teren zieleni nieurządzonej z drzwami
chronionymi
5. Teren klubu “Płaszowianka”
6. Teren zieleni urządzonej klasztoru
7. Pierzeje zabudowy historycznej
8. Pierwotna lokalizacja szańca FS18
9. Budynki produkcyjne i wielofunkcyjne
10. Pierwotna lokalizacja szańca FS19 -
rzut: parter / ground floor
Oznaczenia planu parteru:
1. Hall wejściowy
2. Stróż
3. Szatnie
4. Klasy
5. Przestrzeń wielofunkcyjna
6. Pracownia medialna
7. Pomieszczenie dydaktyków z kuchnią podręczną
8. Pomieszczenia biurowe
9. 10. Toalety
11. Sień sali wielofunkcyjnej/auli
12. Sień części sportowej
13. 14. Przebieralnie
15. Zaplecza i pomieszczenia specjalne
16. Sala wielofunkcyjna (aula)
17. Magazyn sali wielofunkcyjnej i magazyn szkolny
18. Mała sala gimnastyczno–taneczna
19. Biblioteka
20. Stołówka z przestrzenią seminaryjną
21. Kuchnia z zapleczem
22. Magazyn biblioteki -
rzuty: pierwsze piętro / first floor
Oznaczenia planu piętra:
23. Korytarz z miejscem rekreacyjnym
24. Laboratorium językowe
25. Pracownia komputerowa
26–28. Pokoje gabinetowe (pedagog, psycholog)
29. Toalety
30. Pracownia chemiczna z zapleczem
31. Pracownia fizyczna z zapleczem
32. Strefa wejściowa sali gimnastycznej
33. Sala gimnastyczna
34. Dachowe boisko wielofunkcyjne
35. Osłona przeciwsłoneczna i zadaszenie tarasu tylnego -
-
-
Uzasadnieniem planowania nowej szkoły był brak dostatecznej ilości miejsc w jedynej okolicznej szkole podstawowej położonej przy ul. Myśliwskiej. Zaplanowana szkoła może zapewnić miejsca dla 350 uczniów (w systemie jednozmianowym), co odpowiada prognozowanemu zapotrzebowaniu wynikającemu z rosnącej ilości mieszkańców sąsiadującego osiedla.
Zamówiony projekt stanowił architektoniczny załącznik do Miejscowego planu zagospodarownia przestrzennego realizującym wymogi lokalnej dostępności placówki edukacyjnej.
W obrębie terenu projektowanej lokalizacji nowego obiektu szkolnego znajdowały się zaniedbane boiska, stadion i tor łuczniczy klubu sportowego. Usytuowanie budynku szkoły w północnej części działki, użytkowanej przez klub sportowy pozwoliło na dobre powiązanie z osiedlem, infrastrukturą oraz wspóldziałanie terenów i urządzeń sportowych. Wskazana lokalizacja pozwaliła by na współużytkowanie zieleni ogrodu znajdującego się za przedszkolem, która po przeprowadzeniu prac pielęgnacyjnych stanowić może naturalny element podnoszący jakość całego zespołu.
Otaczająca zabudowa odznacza się złożoną morfologią i dużą rozpiętością skali obiektów (od budynków wielkoskalowych do niewielkich budynków gospodarczych i altanek działkowych). Po wschodniej stronie planowanej lokalizacji do terenu przylega działka Przedszkola Nr 11 wraz z jego ogrodem. Na przylegającym od północnej strony (ul. Stróża Rybna) terenie nieurządzonej zieleni znajdują się egzemplarze drzew objęte ochroną prawną mogących stać się elementem przestrzeni rekreacyjnej tego centralnie położonego w dzielnicy terenu, stanowiąc zaczątek przestrzeni urządzonej jako miejsca spotkań w pobliżu osiedla. W okolicy ze względu na minimalne nakłady na rozwój urządzeń sfery publicznej utrzymuje się przedmiejski kształt starszych ulic, pozbawionych chodników i bardzo zróżnicowane elementy architektoniczne kontrastujące z otwartymi wnętrzami zieleni oraz terenami nieużytków.
W projekcie przewidziano minimalną ingerencję w zastany drzewostan który stanowi niewątpliwy walor terenu. Również przekształcenie terenu klubu sportowego zmierza w kierunku poprawy jakości i funkcjonowania urządzeń sportowych z wymaganym zachowaniem budynku zaplecza klubu. Szkoła usytuowana została w miejscu małych asfaltowych boisk które znajdują się obecnie w słabym stanie technicznym. Budynek klubu sportowego (założonego na gruntach powojskowych i pofortecznych w 1934 roku) zostaje poddany przebudowie i zachowany. Przeniesieniu uległby obecny tor łuczniczy znajdując nową lokalizację w pobliżu mniejszego boiska klubu. Wiata przechwytująca strzały – cześć toru – może zostać oparta o istniejąca w granicy działki ślepą ścianę szczytową budynku gospodarczego co zwiększa bezpieczenstwo użytkowników wszystkich cześci nowego zespołu. Docelowo Klub i szkoła mogą współużytkowć wymienione, zmodernizowane urządzenia sportowe co podnosi możliwości obu instytucji i może się przyczynić do lepszej integracyjnej polityki wykorzystania terenu dla społeczności lokalnej.