K014Dom Historii Podgórza

Status: projekt konkursowy / competition entry
Autorzy/authors: Piotr Bujas, Pattern Recognition
Data/date: 2016

Zgodnie z założeniami scenariusza proponujemy koncepcję wystawienniczą pozwalającą na stworzenie barwnej, wielowątkowej opowieści o dziejach Podgórza. W tworzeniu ekspozycji istotne dla nas były przede wszystkim wielka różnorodność obiektow i wątków narracji wystawy, specyfika historycznych wnętrz zajazdu oraz stosunkowo niewielka przestrzeń na nią przeznaczona.

Biorąc pod uwagę ograniczenia zaproponowaliśmy aranżację, która stanowi tło – zarówno dla wnętrz, jak i prezentowanych eksponatów. Wystawę oszczędną w formie, uporządkowaną i nieprzytłaczającą.
W sali I, widoczny jest zestaw rozwiązań przestrzennych proponowanych dla całej ekspozycji. Do najważniejszych założeń należy wyraźne, wspierające odbiór oddzielenie mediów. Każda z sal posiadać ma dominantę narracyjną: w tym wypadku jest to unikające dosłowności metaforyczne odwzorowanie Kopca Kraka w postaci połprzeziernego ekspozytora mieszczącego część wydruków. Wewnątrz symbolicznego Kopca Kraka – początku miasta i jego symbolu wysłuchać będzie można legend ilustrowanych impresyjnymi obrazami wyświetlanymi na tkaninie. Jego wnętrze, będące jednocześnie wydzielonym miejscem pozwala na selektywne traktowanie efektów oświetleniowuch i aktustycznych, nie kolidujące z resztą aranżacji sali. W przestrzennym centrum kopca znajduje się korzeń historycznego dębu stanowiący interface umożliwiający nawigację w chronologicznej kronice Podgórza.

Kolorystyka ekspozycji oparta jest na bieli (elementy aranżacji: gabloty i ściany) złamanej detalami z ciemnego drewna oraz dopełnionej kolorami identyfikacji graficznej (czarne liternictwo, szarość, beż, koralowy), które sprawdzą się nie tylko na planszach, ale również wydobędą walory licznych grafik oprawionych w passe-partout.

Zastosowane pismo Minion Pro inspirowane jest klasycznymi, starymi krojami późnego renesansu. Należy do typu szeryfowego, łączącego w sobie walory estetyczne z funkcjonalnymi. Umożliwia wygodne czytanie dużych partii tekstu. Zaprojektowane zostało z myślą o druku i o wyświetlaczach cyfrowych dzięki czemu sprawdzi się na różnych nośnikach.

Kolejnym czynnikiem budującym plastyczny charakter wystawy jest światło. Podkreślamy kształt okien, przysłaniając je blendami, stanowiącymi naturalne, rozświetlone tło dla prezentowanych w otworach okiennych oryginałów grafik. Zabieg ten powtarzamy w kolejnych pomieszczeniach, zarówno w oknach, jak i konstruując lightboxowe ramy do wybranych grafik. Światło dzienne traktujemy jako jeden z walorów ekspozycji. Oryginalne wątki cegieł ścian i sklepień mają być widoczne w tych częścich ekspozycji gdzie korespopndować mogą z tematyką i materiałami – w części poświęconej przemysłowi i kopalnictwu oraz sieni Domu.